1.اسکنر سه بعدی

اسکن سه بعدی یکی از فناوری های جدید مورد استفاده در طراحی، بازرسی و کنترل کیفیت است. این فناوری اندازه ‌گیری بدون تماس ، یک مدل فیزیکی را با کمک نرم‌ افزارهای مختلف اسکن به طراحی دیجیتالی سه بعدی رایانه تبدیل می‌کند. تکنولوژی اسکن سه بعدی در حال تبدیل شدن به یک ابزار ضروری برای تولیدکنندگانی است که نیاز به بازرسی دقیق ابعادی، تصویر مجازی، تجزیه و تحلیل و حتی ساخت نمونه فیزیکی دارند. هدف این متن بررسی پتانسیل اسکن سه بعدی در حوزه صنعتی است.

در این متن ما به اسکنرهای سه بعدی می پردازیم که پشتیبانی صنعتی سودمندی را پوشش می دهند. حسگرهای اسکنرهای سه بعدی داده های هر محصول را شناسایی می کنند. این فناوری قادر است به راحتی تصویر مجازی یک بخش فیزیکی را ثبت کند و همچنین قادر به تجزیه و تحلیل، اصلاح، چاپ و ذخیره است. این فناوری امکان را برای آماده سازی دقیق سیستم های تولید که شامل جایگذاری ماشینی، تاسیسات، تعمیر و تعامل ارگونومیک انسانی هستند, فراهم می کند.

این یک عملکرد معیار حیاتی است تا اطمینان حاصل شود که چشم انداز اولیه برابر با انتظارمان محقق شده. بخش خودرو تضمین می کند که محصول تولید شده مطابق با نیاز سازنده و برای کنترل کیفیت مناسب است. اسکن سه بعدی برای مهندسی معکوس، تحلیل، طراحی و اندازه گیری سطوح منحنی پیچیده، آموزش، معماری، تحقیق، مراقبت های بهداشتی، نظارت بر کیفیت، نمونه سازی، توسعه ابزارهای صنعتی و بسیاری موارد دیگر مفید است. این فناوری از نرم افزارهای پیشرفته برای اندازه گیری، ذخیره سازی، تجزیه و تحلیل دقیق استفاده می کند که به افزایش انعطاف و اطمینان فرآیند کمک می کند. یک اسکنر سه بعدی برای اسکن هر جسم فیزیکی به صورت سه بعدی استفاده می شود. اسکنر سه بعدی قابلیت ارائه ی داده های اسکن در قالب دیجیتالی دارد. این قابلیت در طراحی، توسعه، تجزیه و تحلیل و فرآیند توسعه دارای اهمیت است.

2.ظهور اسکن سه بعدی

ظهور اسکن سه بعدی چندین احتمال را در اختیار ما قرار می دهد. این فناوری گزینه های بی نهایتی را برای سفارشی سازی فراهم می کند. بسیاری از سرویس‌ها در دسترس تمام دنیا هستند و به کاربران اجازه می‌دهند مدل سه‌ بعدی را اسکن کرده و نسخه ی پرینت سه بعدی عینی از مدل خود را پس بگیرند. ادغام فناوری اسکن سه بعدی و چاپ سه بعدی باعث ایجاد الگوی واقعی جسم بدون استفاده از تکنیک های معمولی ریخته گری گچ می شود. برخی از برنامه‌ها می‌توانند حتی اسکن‌های طرح بندی را به صورت سه ‌بعدی برای ساخت نقشه های زمین جهت بازسازی دنیای مصنوعی شبیه ‌ساز نمایش دهند.

اسکنر سه بعدی نور آبی امکان اندازه گیری دقیق هر جسم را با وضوح دقیق با سرعت های بالا فراهم می کند. این یک فناوری غیر تماسی است          و به هیچ گونه مهارت برنامه نویسی در حین اسکن نیاز ندارد. اسکنر سه بعدی نور آبی نور جسم را نمایش می دهد. دوربین اسکنر وظیفه ی ثبت          داده های بازتابی از سطح جسم را بر عهده دارد. برای این منظور از نرم افزارهای تخصصی اسکن استفاده می شود.

3.نیاز به اسکن سه بعدی

قابلیت اسکنر سه بعدی به خوبی با فرآیندهای مهندسی معکوس هم تراز است. محصولات با اندازه های مختلف را می توان با اندازه گیری های            دقیق اسکن سه بعدی کرد. اسکن سه بعدی قابل استفاده در مدل سازی، تجزیه و تحلیل و چاپ است در نتیجه باعث صرفه جویی در زمان طراحی می شود. توسعه هر نمونه اولیه به راحتی امکان پذیر است، که می تواند برای فرآیند مهندسی معکوس نیز مفید باشد. برای تقریباً همه انواع کارها, عملکرد اسکنرهای سه بعدی بسیار سریعتر از اندازه گیری های دستی است. در اجسام بزرگ، آنها بسیار راحت تر و سریعتر هستند.

امروزه کارکرد اسکنرهای نور سفید و آبی ایمن تر و راحت تر هستند چرا که با نرم افزار و لنزهای میدان دید بهتر پشتیبانی می شوند. نیاز به این فناوری به جهت کاهش تعداد چرخه های نمونه اولیه مورد نیاز بین طراحی و ساخت است. یک اسکنر سه بعدی نه تنها مقاطع عرضی را اسکن می کند، بلکه تمام داده های مرتبط با اسکن را نیز ذخیره می کند. هنگام اسکن نسخه ی جدید نمونه اصلی, داده های هر نسخه سریع و ساده مقایسه می شوند.

ما از اسکنرهای سه بعدی عمدتاً به این دلیل استفاده می کنیم که عملکرد آنها مزیت بیشتری برای ساخت یک کپی بصری ارائه می دهد. بسیاری از تولیدکنندگان مایل به ساخت یا طراحی مجدد تاسیسات تولیدی هستند. با این حال، در بسیاری از موارد، تأسیسات نصب فعلی فاقد طرح‌ بندی یا         سوابق جدید هستند. در این موارد، داده‌های لازم در مورد طرح‌ بندی‌های فعلی را می‌توان با دقت توسط یک اسکنر لیزری برای اهداف برنامه‌ریزی دیگری تهیه کرد.

اسکنر سه بعدی از تمام دستاوردهای اصلی یک پروژه ساخت و ساز اسناد فراهم می کند. این تکنولوژی امکان توصیف پشت دیوارها، سقف و کف را فراهم می کند و یک طرح کلی از تجهیزات در محل ارائه می دهد. این یک اسکن سریع، دقیق، اقتصادی و جامع است که موقعیت و ابعاد دقیق یک موجودیت را نشان می‌دهد. با استفاده از این تکنولوژی میتوانیم با فراهم کردن امکانات, داده ها را به سیستم های مختصات بالاتر منتقل کنیم.