مهندسین قبل از ساخت محصولات نهایی نمونه های اولیه را ایجاد می کنند ، و معماران قبل از هرگونه ساخت واقعی ، ماکت ها را می سازند. اگر بیماران و پزشکان دندانپزشکی بتوانند نتیجه نهایی ترمیم زیبایی را قبل از انجام درمان ببینند ، چه می شود؟
پابلو رامرز و برادرش آلژاندرو در آخرین دوره های دندانپزشکی خود در لاس پالماس د گران کانریا ، جزایر قناری ، اسپانیا ، طراحی دیجیتال لبخند را پیشگام کرده اند ، ابزاری که به بیماران کمک می کند قبل از هر روش ، درمان های خود را پیش بینی کنند. این برادران با در آغوش گرفتن کار گردش دیجیتالی و stereolithography رومیزی (SLA) ، توانستند روند ایجاد مدلهای موقتی را ساده تر و سرعت بخشند ، خطرات را قبل از عمل کاهش دهند و واقعاً لبخندی را بر چهره بیماران خود بیاورند.
ما با پابلو صحبت کردیم تا اطلاعات بیشتری در مورد گردش کار خلاقانه دندانپزشکی لبخند و اجرای فن آوری های دیجیتال برای بهبود بهره وری و تجربه بیمار داشته باشیم.

طراحی لبخند دیجیتال چیست؟

طراحی لبخند دیجیتال (DSD) ، که توسط دندانپزشک برزیل کریستین Coachman در سال 2007 اختراع شد ، ابزاری برای برنامه ریزی برای درمان دندانپزشکی همه کاره است که برای تقویت بینایی تشخیصی ، بهبود ارتباطات و تقویت قابلیت پیش بینی در طول درمان استفاده می شود.

برنامه های درمانی مبتنی بر تجزیه و تحلیل تناسب صورت و دندان بیمار است. مدل های موقت ، عکس ها و فیلم ها به پزشکان کمک می کند تا رابطه ای را که دهان ، دندان ها ، لثه ها ، لب ها و لبخند با ویژگی های صورت در حرکات و احساسات دارند درک کنند.
در پایان ، فرایند طراحی لبخند دیجیتال هم به بیمار و هم متخصص دندانپزشکی کمک می کند. بیماران از دیدن نتیجه خوشحال می شوند و به آنها اعتماد به نفس می بخشد. این یک ابزار ارتباطی عالی است – بیماران احتمالاً وقتی می توانند نتایج را پیش بینی کنند ، به احتمال زیاد به عمل واقعی متعهد می شوند. DSD برای تشخیص و برنامه ریزی درمانی نیز مفید است زیرا نشان می دهد که حرکت دندانها با استفاده از ترازوها چقدر امکان پذیر است ، که به پزشکان این امکان را می دهد تا کمترین تهاجمی ترمیمی را انتخاب کنند که نیازهای زیبایی شناختی بیمار را برآورده کند.

گردش کار طراحی لبخند دیجیتال چیست؟

روند DSD با اسکن دیجیتال دندان پزشکی بیمار شروع می شود ، که ما آن را با یک اسکنر داخل دهانی انجام می دهیم. سپس داده ها را به نرم افزار (DSD Nemo) وارد می کنیم ، در آنجا کتابخانه دیجیتالی با اشکال مختلف داریم که می توانیم از آنها برای همپوشانی دندانها برای این روش زیبایی شناختی استفاده کنیم.

پزشکان از یک کتابخانه دیجیتالی به اشکال و فرم های مختلف ارائه شده در نرم افزار DSD NEMO برای همپوشانی دندان ها برای یک روش زیبایی شناسی خاص استفاده می کنند.

در مرحله بعد ، مدل را پرینت سه بعدی می کنیم ، آن را تمیز می کنیم و آن را اصلاح می کنیم. سپس مدل را در یک شاخص سیلیکون قرار می دهیم که باعث ایجاد منفی از دندان ها در داخل شاخص می شود. سپس از یک لایه نازک اکریلیک موقتی استفاده می کنیم تا دندانها مستقیماً در دهان بیمار شکل بگیرد. به طور معمول ، اگر به اندازه کافی نزدیک به نظر برسید ، می توانید خطوط لایه ای را روی دندان ها مشاهده کنید ، اما با وجود رزین جدید خاکستری و سفید ، کاملاً بی عیب و نقص و کامل است.

مدل دندانپزشکی پرینت سه بعدی که با ترمیمات همپوشانی دارد در یک شاخص سیلیکون قرار می گیرد تا منفی از دندان ایجاد شود. با روش سنتی آنالوگ ، پزشک یک تصور منظم از بیمار می گیرد و آن را به تکنسین دندانپزشکی ارسال می کند که شروع به افزودن موم بر روی مدل سنگ ، قطره به قطره ، دندان به دندان کند.

در حین ملاقات با بیمار ، از شاخص سیلیکون استفاده می کنیم تا با دقت در دهان قرار دهیم. سپس از زوایای مختلف و در حال حرکت از بیمار عکس و فیلم می گیریم تا آنها بتوانند نگاه دندان ها و لبخند آینده آنها را ارزیابی کنند و در صورت لزوم می توانیم تنظیماتی را انجام دهیم.

جریان دیجیتال و پرینت سه بعدی روند DSD را چگونه تغییر داده است؟

طراحی لبخند یک گام کلیدی برای تجزیه و تحلیل پتانسیل زیبایی درمانی یک دندانپزشکی ، پیروی از اصول بیولوژیکی و ترمیمی است و سالهاست که به روش آنالوگ انجام می شود. شما یک تصور منظم از بیمار می گیرید و آن را به تکنسین دندانپزشکی ارسال می کنید که شروع به افزودن موم بر روی مدل سنگ ، قطره قطره ، دندان به دندان کند. حداقل یک هفته یا بیشتر مثل ده روز طول می کشد تا واکس را دریافت کنید.

یک استراحت موقت در دهان بیمار قرار می گیرد. با پرینت سه بعدی ، زمان بین اولین بازدید و ارائه برنامه درمانی از هفته ها به چند روز کاهش می یابد.

با انجام فرآیند دیجیتالی ، می توانم در اولین مراجعه بیمار را اسکن کنم ، پرونده را برنامه ریزی کنم و قرار ملاقات را برای ارائه برنامه درمانی با بیمار در طی چند روز آینده برنامه ریزی کنم. واکس نهایی برای تهیه تصاویر و فیلمبرداری آماده است. انتظارات بیماران زیاد است و زمانبندی برای بسیاری از آنها عامل اصلی است. فرایند دیجیتالی این سد زمان را تجزیه می کند ، گردش کار را ساده می کند و باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

روال واقعی چیست؟

هر مورد باید جداگانه ارزیابی شود. برنامه ریزی درمان با تیم بالینی اولین قدم در تمام درمان های دندانپزشکی است. دندانپزشکی در حال انجام به روشهای حداقل تهاجمی است. ترازهای واضح برای حرکات کنترل شده دندانها و ترمیم های زیبایی برای تقویت لبخند امروزه روشهای بسیار رایجی هستند.
بیایید بگوییم ما روکش انجام می دهیم. در برخی موارد ، لازم است قبل از انجام آماده سازی اصلی روی دندان ها ، ترکیب ترازهای شفاف و روش های ترمیم انجام شود. ما “توقف” نهایی حرکت دندان را برای داشتن موقعیت ایده آل بیولوژیکی و پروتز دندان انتخاب می کنیم. سپس یک تصویر داخل چشم جدید دیجیتالی به دست می آوریم ، دندان ها را هماهنگ می کنیم و آنها را با طرحی که قبلاً در مورد برنامه لبخند با بیمار توافق کرده بودیم ، همپوشانی می کنیم. ما پرونده های دیجیتالی را به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می کنیم که روکش ها را برای اتصال نهایی در دهان بیمار آسیاب می کند و به پایان می رساند.
قبل از انجام عمل ، ما ترمیم های نهایی را بر روی مدل های دندانپزشکی بررسی می کنیم ، جایی که پرینت سه بعدی و رزین جدید مدل Dental Model وارد می شود. با ترمیم های نهایی در دست ، ما یک مدل را پرینت می کنیم تا دو برابر بودن آن را بررسی کنیم. به طور معمول برای یک تاج یا روکش ، دیگر نیازی به تطبیق وجود ندارد. با این حال ، اگر شما چندین ترمیم را انجام می دهید ، به یک مدل احتیاج خواهید داشت زیرا برای دستیابی به زیبایی شناسی کامل ، همیشه باید برخی از تنظیمات جزئی انجام شود.

چگونه می بینید دندانپزشکی در آینده تغییر می کند؟

ما معتقدیم که در آینده بیشتر گردش کار دیجیتال خواهد بود. برنامه ریزی دیجیتالی با پرونده های همپوشانی ، پرینت سه بعدی و اسکن صورت زودتر از آنچه فکر می کنیم انجام کارهای معمول در دندانپزشکی است. این فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و افزایش طیف وسیعی از درمان های دندانپزشکی که از فناوری هوشمند پشتیبانی می شوند ، مزایای بسیاری را برای بیماران ما به همراه خواهد داشت.
در تمرین خصوصی من ، هنوز هم به صورت موردی تصمیم می گیرم که بسته به معالجه دندان پزشکی که باید انجام شود ، مسیر کامل دیجیتال یا یک مسیر ترکیبی دیجیتال / سنتی را طی کنم. برخی از گردش های دیجیتالی جدید هستند و در ابتدا می ترسید این خطر را در تمرین خصوصی خود به وجود آورید. شما باید از این جهش ایمان استفاده کنید ، اما با توجه به اینکه راه حل های دیجیتالی دقیق تر و قابل اطمینان تر می شوند ، آسان تر می شوند.
قبل از این ابزارهای دیجیتال ، برای دستیابی به سرامیک های زیبایی باید برای دستیابی به موم و ترمیم های نهایی و در برخی موارد ، کار با پودرها یا مایعات ، به صورت گسترده کار کنید. اکنون دستگاه های فرز ، نرم افزار و پرینترهای سه بعدی وظایفی را انجام می دهند که در گذشته به مهارت های پیچیده و کاردستی نیاز داشتند. تکنسین ها و دندانپزشکان آموزش دیده دیجیتال امروزه به استاندارد تبدیل شده اند و همکاری آنها برای دستیابی به بهترین نتیجه ضروری است. اما حتی اگر فناوری جریان کاری روزانه ما را تغییر داده و در اینجا بماند ، اصول اساسی مانند احترام به زیست شناسی و برنامه ریزی درمانی همیشه در دندانپزشکی بسیار مهم است.