آنوریسم آئورت

 

آنوریسم آئورت Aortic aneurysm‎یعنی بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره سرخرگ آئورتدر اثر ضعف دیواره سرخرگ که سبب می شود قطر شریان بیش از یک و نیم برابر معمول آن

شود. آنوریسم در قفسه سینه باعث درد قفسه سینه، گردن، کمر، و شکم می‌شود. درد ممکن است ناگهانی و تیز باشد. آنوریسم در شکم باعث درد در کمر (گاهی شدید)،

بی‌اشتهایی و کاهش وزن، و وجود یک توده ضربان‌دار در شکم می‌شود.

چاپ سه بعدی چگونه باعث نجات بیماران مبتلا به آنوریسم آئورت می شود؟

آنوریسم آئورت یکی از شایع ترین بیماری های شریانی است. در موارد حاد ، بیمار باید فوراً تحت عمل جراحی قرار گیرد زیرا پارگی آنوریسم می تواند منجر به عوارض شدید و حتی مرگ شود. در این موارد ، یک روش جراحی استاندارد ، کاشت پیوند استنت از طریق شریان استخوان ران است.

وقتی آنوریسم در قطعه آئورت از جایی که عروق دیگر خارج می شوند ، بهبود یابد و این وضعیت حتی دشوارتر می شود. در این موارد باید پروتز سوراخکاری شود. از آنجا که هر بیمار متفاوت است ، این موارد به پروتزهای شخصی آئورت گران قیمت احتیاج دارند که تولید آنها تا 4 تا 6 هفته طول می کشد ، این بازه زمانی احتمال مرگ و میر بیماران را افزایش می دهد.

به عنوان یک روش درمانی جایگزین ، جراحان می توانند سوراخ هایی را در یک استنت پیوند استاندارد ایجاد کنند ، سوراخ ها را با آناتومی بیمار مطابق با CT اسکن و اندازه گیری دستی قبل از جراحی مطابقت دهند. با این حال ، این یک روش دقیق نیست و ممکن است منجر به قرارگیری نادرست سوراخ ها و در نتیجه انسداد جزئی جریان خون شود.

برای رسیدگی قابل اعتماد به این موارد پیچیده ، دکتر Paweł Rynio ، دکترای گروه جراحی عروق ، عمومی و آنژیولوژی در Szczecin ، لهستان ، یک روش جدید ابتکاری برای تهیه استنت گرافت با استفاده از مدل های تولید شده بر روی 3D peinter استریولیتوگرافی (SLA) ایجاد کرده است.

با چاپ سه بعدی مدل پروتز و تحویل آن به بیمار در کمتر از 24 ساعت به جای انتظار 6 هفته برای زایمانپزشکان می توانند نتایج بالینی بیمار را پس از آنوریسم آئورت بهبود بخشند و عوارض شدید را محدود کنند.

چگونه پروتز را شخصی سازی کنیم؟

آنها دریافت که با استفاده از یک مدل دقیق آئورت مربوط به آناتومی بیمار ، می تواند یک مدل استنت-پیوند استاندارد را وارد کند و سپس سوراخ های شریانی را در مکان های مورد نظر بسوزاند.

دکتر Rynio برای تولید مدل ها ، با دانستن اینکه این فناوری برای ایجاد قطعات سفارشی مناسب است ، چاپ سه بعدی را انتخاب کرد.

“بدون چاپ سه بعدی ، نمی توانیم یک مدل فیزیکی دقیق از آناتومی اندام بدست آوریم. هر مدل متفاوت است ، بنابراین تولید سریال امکان پذیر نیست. ”

چاپ مدلهای شخصی با استفاده از SLA 3d printing

روند تهیه پروتز آئورت شخصی به چه صورت است:

ابتدا سی تی اسکن برای گرفتن دقیق آناتومی بیمار انجام می شود. سپس ، تحت نظارت جراح عروق یا رادیولوژیست ، پرونده DICOM در نرم افزار تخصصی تقسیم بندی پردازش می شود. سپس مدل دیجیتالی شریان به نرم افزارسه بعدی وارد می شود تا پرونده برای چاپ سه بعدی آماده شود.

برای چاپ ، دکتر رینیو از Clear Resin استفاده می کند ، که به خاطرسفتی و شفافیت آن وارد کردن استنت پیوند و سوزاندن سوراخ ها در مرحله بعدی را ساده می کند.