در طول تاریخ ، صنعتگران از قالبهایی استفاده کرده اند تا همه چیز را از تجهیزات عصر برنز گرفته تا محصولات مصرفی امروزی تهیه کنند. در حالی که قالب های اولیه معمولاً از سنگ تشکیل می شدند ، دانش مدرن باعث ایجاد موادی شده که کار با آنها بسیار ساده تر است مانند سیلیکون.
امروزه ، طیف گسترده ای از صنایع به قالب سازی سیلیکون متکی هستند. توسعه دهندگان محصول ، مهندسین ، سازندگان DIY و حتی سرآشپزها همگی قالب های سیلیکونی را ایجاد می کنند تا قطعات یک طرفه یا کوچکتر را ایجاد کنند.
در این راهنمای عملی برای ساخت قالب های سیلیکون ، ما همه چیزهایی را که باید بدانید قبل از شروع کار توضیح خواهیم داد ، لیستی از وسایل مورد نیاز خود را تهیه می کنیم و یک راهنمای گام به گام برای ترکیب قالب های سیلیکونی در هر موردی برای شما ارائه می دهیم.

چرا قالب های سیلیکونی درست می کنیم؟

سیلیکون یک انتخاب قوی برای ساخت قالب است زیرا چنین مزایای متنوعی را ارائه می دهد. شما به راحتی می توانید با استفاده از قالب سیلیکون طرح های دلخواه ایجاد کنید. قالب ها نیز بسیار بادوام هستند ، بنابراین می توانید بدون ترس از شکست از آنها بارها و بارها استفاده کنید. آرایش معدنی سیلیکون – در مقایسه با لاستیک ، همتای ارگانیک آن – در برابر گرما و سرما ، قرار گرفتن در معرض شیمیایی و حتی قارچ بسیار مقاوم است. برخی از فواید قالبهای سیلیکون شامل موارد زیر است:

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری سیلیکون کار با آن را آسان می کند. قالب های سیلیکون نسبت به مواد سفت تر مانند پلاستیک قابل دوام و سبک هستند و حذف آنها پس از تشکیل کامل قسمت ها نیز ساده تر است. به لطف انعطاف پذیری بالای سیلیکون ، قالب و قسمت ساختگی کمتر احتمال شکستن دارند. می توانید از قالب های سیلیکونی سفارشی برای شکل دادن به همه چیز ، از اجزای پیچیده مهندسی گرفته تا یخ یا شیرینی ها استفاده کنید.

ثبات

سیلیکون در برابر درجه حرارت از -65 ° تا 400 درجه سانتیگراد مقاومت می کند. علاوه بر این ، بسته به فرمول ، می تواند کشیدگی 700٪ داشته باشد. در طیف وسیعی از شرایط بسیار پایدار است ، می توانید قالب های سیلیکونی را در فر قرار دهید ، آنها را یخ بزنید و در حین جدا کردن آنها را کشش دهید.

دوام

در بیشتر موارد ، بسیاری از قالب ها از قالب سیلیکون خارج می شوند. با این حال ، توجه به این نکته ضروری است که طول عمر قالب ها می تواند بسیار متفاوت باشد. هرچه بیشتر از قالب استفاده کنید و طراحی شما پیچیده تر یا دقیق تر باشد ، قالب شما سریعتر تخریب می شود. برای به حداکثر رساندن عمر قالب های سیلیکونی ، آنها را با صابون و آب ملایم تمیز کنید ، آنها را کاملاً خشک کنید و بدون انباشت آنها را صاف کنید.

محدودیت ها

در حالی که مزایای زیادی برای کار با سیلیکون وجود دارد ، همچنین باید برخی از محدودیت ها را بدانید:

 

سیلیکون بیش از لاستیک و لاستیک های ارگانیک هزینه دارد. مقایسه سریع در آمازون نشان می دهد یک گالن سیلیکون که به طور مرتب 100 دلار بالغ می شود تقریباً دو برابر لاتکس است.
اگرچه انعطاف پذیر است ، سیلیکون می تواند در صورت کشش خیلی دور پاره شود.
همه سیلیکون به طور یکسان تدوین نمی شود. همیشه سیلیکون و هر نوع مواد تولیدی را از یک منبع معتبر خریداری کنید.

برنامه های رایج برای قالب های سیلیکون

علاقمندان و متخصصان حرفه ای به دلیل تطبیق پذیری و سهولت استفاده به قالبهای سیلیکونی تکیه می کنند. در اینجا چند نمونه از صنایع و کاربردهایی که قالبهای سیلیکونی را برای تولید محصولاتشان ایجاد می کنند آورده شده است:

نمونه سازی

قالب سیلیکون در نمونه سازی و تولید محصول در طیف گسترده ای از صنایع استفاده می شود. از آنجا که هزینه قالب های سیلیکون برای فرآیندهای تولید سنتی مانند قالب تزریق ، به طور قابل توجهی پایین تر از ابزار سخت است ، ریخته گری در قالب های سیلیکون برای نمونه سازی طرح های محصول و همچنین ایجاد واحدهای بتا برای آزمایش بازار و واکنش مصرف کننده به یک محصول جدید ایده آل است. در حالی که پرینت سه بعدی برای ایجاد قطعات تک قطبی به سرعت مناسب تر است ، قالب بندی سیلیکون و ریخته گری اورتان می تواند برای اجرای قطعات کوچکتر ایده آل باشد.

جواهر سازی

جواهرسازان از قالب های سیلیکونی سفارشی برای تکثیر الگوهای چاپ سه بعدی شده دستی یا در موم استفاده می کنند و به آنها امکان می دهند تا از زمان صرف وقت در ایجاد الگوهای موم شده برای هر قطعه جدید استفاده کنند. این یک جهش بزرگ در تولید سریال ها را ایجاد می کند و این امکان را برای ریخته گری سرمایه گذاری در مقیاس فراهم می کند. از آنجا که قالب های سیلیکون جزئیات کاملی از جزئیات را به خود اختصاص داده اند ، جواهرات گران می توانند قطعاتی با جزئیات زینت بخش و هندسه های پیچیده تولید کنند.