پزشکی یکی از علم هایی است که روزانه در حال پیشرفت است. هر روز در اخبار و روزنامه ها میخوانیم که دانشمندان در دانشگاه های بزگ جهان درمان بیماری های ناعلاج رو کشف کردن.تکنولوژی پرینت سه بعدی امکانات وسیعی برای دانشمندان و پزشکان جهان فراهم اورده است که بتوانند که در زمان کمتر و هزینه کمتر به کشف درمان بیماری های ناعلاج بپردازند.

پرینت سه بعدی به طریق مختلف به پیشرفت پزشکی کمک می‌کند. از پرینت 3 بعدی بافت‌های زنده گرفته تا ابزار کمکی دیداری مخصوص نوزادان نارس. پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده نقش پرینت سه بعدی در علم پزشکی حتی بیشتر از این شود.

پرینت اعضای بدن
با وجود اینکه برای پرینت سه بعدی اعضا و جوارح کامل و پیچیده مانند قلب، تکنولوژی به حد کافی پیشرفت نکرده است، دانشمندان و محققین توانسته‌اند سلول کلیه، بافت قلبی که مانند قلب واقعی می‌تپد و شالوده‌ی یک کبد را پرینت کنند. شاید پرینت سه بعدی یک عضو کامل در ده سال آینده امکان‌پذیر شود. اما دانشمندان معتقد هستند که در مسیر تولید آن قرار دارند.

پرینت سه بعدی گوش

سلول‌های بنیادی
اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها در آزمایشگاه‌های خود سلول‌های بنیادین پرینت می‌کنند. چاپ سلول‌های بنیادین پیشروی تولید سایر بافت‌های پرینت شده است. پیشبینی می‌شود در آینده بتوان سلول‌های بنیادین را مستقیماً روی قسمت‌هایی از بدن انسان پرینت کرد.

پرینت سه بعدی پوست
تصور کنید که پرینت سه بعدی پوست می‌تواند چه فواید وسیعی برای قربانیان آتش‌سوزی و کسانی که از سرطان و سایر بیماری‌های پوستی رنج می‌برند، داشته باشد. مهندسان پزشکی در آلمان از سال ۲۰۱۰ در حال توسعه بیوپرینت کردن سلول‌های پوستی هستند. و جیمز یو از موسسه ویک فارست در حال توسعه چاپ سه بعدی پوست است که مستقیماً روی قربانیان آتش‌سوزی اعمال می‌شود.

استخوان و غضروف
هاد لیپسون یکی از مهندسان دانشگاه کرنل نمونه‌ اولیه بایوپرینتینگ مخصوص غضروف را پیش برده است. با وجود اینکه لیپسون هنوز نتوانسته است نمونه‌ای را تولید کند که بتواند فشار و ضربه‌ای همانند غضروف واقعی تحمل کند. او و سایر مهندس‌های کرنل در حال کشف راهی برای دستیابی به این خصوصیات هستند. علاوه بر این همان گروهی که در آلمان سلول بنیادین پرینت می‌کردند‌ در عین حال تلاش می‌کنند که استخوان و سایر اجزای اسکلت را نیز پرینت کنند.

ابزار جراحی
ماه پیش دانشجویان مهندسی زیستی دانشگاه بریتیش کلمبیا به دلیل پرینت سه بعدی یک ابزار بسیار موثر جراحی جایزه مهم و بزرگی دریافت کردند. ابزارهای دیگری که به کمک پرینت سه بعدی تولید شده‌اند شامل فورسپس، هموستات، چاقوی جراحی و انبرک هستند. مزیت مهم استفاده از پرینت سه بعدی این است که این ابزارهای پزشکی به صورت ضد عفونی شده از پرینتر بیرون می‌آیند و قیمت آن‌ها یک دهم مقدار معمول است.

پرینت سه بعدی ابزار جراحی

تحقیقات در مورد سرطان
به همان طریقی که سلول‌های بنیادین و و بافت های انسانی پرینت و تولید می‌شوند، دانشمندان سلول‌های بیماری های مختلف از جمله سرطان را پرینت می‌کنند تا بتوانند روند رشد و پیشرفت بیماری‌های گوناگون را بهتر و موثرتر از پیش مطالعه کنند . پرینت سه بعدی آزمایش داروها را آسان‌تر می‌کند و روند پیشرفت درمان را تسریع می‌کند. با پیشرفت پرینت سه بعدی زیستی شاید بتوان درمان قطعی سرطان را کشف کرد.

 

تحقیقات پرینت سه بعدی در حوزه سرطان

اندام های مصنوعی
اعضای بدن مصنوعی که به کمک پرینت سه بعدی تولید می‌شوند چند خصوصیت خیلی مهم دارند. آن‌ها دقیقا برای شخصی که به آن عضو نیاز دارد طراحی سه بعدیو تولید شده‌اند و قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به سایر اعضای مصنوعی دارند. به خصوص در کشورهای در حال توسعه پیرنت سه بعدی اعضای بدنمی‌تواند به کسانی که هیچ امیدی به دریافت چنین کمکی نداشته‌اند، بسیار کمک کند.